40+ är bästa tiden i livet för träning!

Här delar jag med mig av mina bästa tränings-, kost- och motivationstips för alla oss 40+ som vill träna för välmående (och kanske även utseende).

"2 minuters"-förklaringen:

Det är mig du ser här på väg upp ur Baltiska havet vid Sveriges största ö där jag spenderar somrarna. En 43 årig pappa mitt i livet och karriären. Även då jag tränat en rad olika sporter till och från sedan jag var 6 år gammal så är det nu idag, 43 år gammal, som jag känner mig bäst i form. Fyrtiotre år - fyra - trea... Så nej, jag lovar att det inte är för sent för dig att börja träna. Det går alldeles utmärkt att börja även vid 53 eller 63.  

Det är långtifrån lätt, det kommer göra ont ibland och det kräver en hel massa jävlaranamma, MEN bara för att man passerat 40-strecket (eller 50 eller 60) så innebär det inte att det är omöjligt att bli vältränad. Eller för den delen att man måste sätta sig på röven och sura över att man blivit gammal, musklerna blir mindre och magen blir större. Absolut nej på den. Jag säger det igen för det tål att upprepas: det går alldeles utmärkt att träna och utvecklas långt efter man fyllt 40. Det är inget jag bara säger, det är fakta och på denna sajt ger jag mina bästa råd och tips för att även du ska kunna uppnå känslan av att känna dig i ditt livs form efter 40. 

Du kommer få läsa om lite allt möjligt gällande träning, kost och även lite om livet i allmänhet. En sak jag säger redan nu är att jag aldrig kommer hävda att det jag skriver är facit. Jag är självlärd och har inte alltid 100% rätt. De senaste åren har jag dock spenderat en hel del tid på att lära mig om träning, kost och hälsa och då jag även är ingenjör och IT-nörd är jag van vid att sålla och processa information så det mesta du kommer läsa här är bra saker. Anyhow! Se denna sajt främst som en vägledning i din träning. Vissa saker kommer du rata för det inte passar dig alls. Andra saker tvärtom. Viktigast är alltid, alltid, alltid att du tränar på något vis. All form av träning är av godo!  Tränar du 15 minuter en dag eller 3 timmar kvittar. Det viktigaste är att du faktiskt tränar och att du gör det kontinuerligt. Länge eller olänge har mindre betydelse. Hårt eller lättare. Högintensivt eller lugnare. Akrobatiskt eller "old-guy"-style. Bara du tränar och-inte-ger-upp!

Så varmt välkommen till ditt nya friskare, hälsosammare och kroppssnyggare liv. 



"Tack för alla bra tips! Jag trodde det var kört för mig när jag passerat 40-strecket och jag kände mig både trött och deprimerad tills jag hittade denna sajt och började läsa och träna!"

Anders Stenström, Uppsala

"The will is everything. The will to act!"

Ovan är ett motto jag brukar använda mig av och inte bara gällande träning. För har man själv viljan att tex. träna och ändra sitt liv så kommer det att hända. Sisu, forza, grit, jävlaranamma - kalla det vad du vill bara du INTE GER UPP! Det kan låta enkelt, men tror mig när jag säger att detta kommer vara det absolut svåraste att handskas med. Du kommer vilja ge upp. Du kommer vilja ge fan i alltihopa. Det kommer göra ont (ibland). Då ställs du mot din största motståndare som är din egen motivation. Vinner du?

Det var en gång "En svensk klassiker"

Ultrakorta versionen: Man cyklar, springer, simmar och åker skidor. Alla grenar ska klaras av under ett år. Då får man ett fint diplom och rätten att skryta om att man är dum i huvudet som utsätter sig för denna massiva påfrestning.

Read more
Min morgonrutin

Min morgonrutin finns att läsa här. Superkortfattat är den: dricka vatten + lätt morgongympa + bädda sängen. Läs hela inlägget för detaljer.

Read more
Uppvärmningspost om uppvärmning passar ju :)

När man tränar och är äldre så är det extremt viktigt att värma upp. Ta mitt ord för det och bara gör det. Jag har styrketränat i 8 år nu och enda värre skadorna har kommit från annat som off-pist och vattensport. Värm upp!!

Read more