Min morgonrutin

Jag har tre saker jag alltid gör varje morgon. Ja, i princip varje morgon iaf, klart att några undantag finns. Dessa tre saker hjälper mig på tre helt olika sätt och jag kan varmt rekommendera att göra som alla tre. Tar inte mer än cirka 5 minuter av din morgonrutin. Så vad är det jag gör då?

1.       Dricker ett stort glas vatten Detta är den svåraste delen då jag av någon outgrundlig anledning starkt ogillar ”smaken” av vatten på morgonen. Nu smakar ju inte vatten något, men det är ändå svårt för mig att dricka vatten på morgonen. Aldrig annars. Bara på morgonen. Livet och kroppen i ett nötskal, man blir aldrig riktigt klok. Oavsett urk-känsla så dricker jag ändå alltid ett glas vatten direkt på morgonen för när man vaknar är kroppen uttorkad och den behöver främst vatten. Sen om man egentligen behöver äta något på morgonen kommer vi till i ett senare inlägg (hint: nej, det behöver du inte). Din kropp består till ca 60% av vatten (beroende på ålde och lite annnat) så du behöver dricka vatten. Speciellt på morgonen när kroppen varit utan en längre tid. Att dricka vatten direkt på morgonen är även bra för både matsmältningen och blodcirkulationen. OBS! Drick inte överdrivet mycket vatten under dagen. Lagom är bäst. Läs gärna mer här: https://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten

 

2.       Morgongymnastik ja, det låter lite ”gubbigt” eller ”tantigt”, men är man 40+ så är man ju faktiskt lite gubbe eller tant :-)  Fokus på ”lite” dock. Jag har en snabb och effektiv morgonprocedur som mer yoga/strech än gymnastik och den hjälper mig väcka kropp och sinne. Jag gör följande

a.       Sitta på huk (30 sek) Att sitt på huk är för ett barn en helt naturlig position, men för många över 40 (och även långt yngre än så) kan det vara direkt överjävligt jobbigt. Huksittande kan hjälpa till med mycket, men framför allt att öka rörligheten i höfter och knän. En bra sidoeffekt är också att du typ masserar dina inre organ och tarmarna när du sitter på huk och det är bra för magen. Hur gör man då? Inte svårare än att helt enkelt försöka sätta sig ner på huk (se bild). Att det kommer kännas obekvämt är inte konstigt, men gör det ont. Typ ”aj fan, vad är det som händer!”-ont, så ta det försiktigt. Du kan med fördel lägga något under hälarna om du har svårt att komma ner. Samt ha något att hålla i dig med om du har dålig balans. Sträva efter att sitta på huk i minst 30 sekunder, men helst mer. Gärna 1 minut. Det kommer vara jobbigt som f-n i början och det kommer vara obekvämt, men du kommer snart se förbättringar samt känna av hur du blir rörligare i framförallt knäna och höfterna. För mig som är ganska lång så är det även bra för rörligheten i ryggen. Sen finns den en bonusövning man kan göra när man blivit van vid att sitta på huk och det är huksittande rotationer. Se 2:22 in i denna video https://www.youtube.com/watch?v=MIveiIaummA

Eller förresten! Se gärna hela. Det är 3 extremt välinvesterade minuter av ditt liv om du följer råden som Naprapat-Jonas (Jonas Parandian) ger. https://mitti.se/nyheter/naprapatjonas-kunna-satta-pa-toa-utan-hjalp/

 b.     25 stycken armhävningar

c.       Kobran + hunden x5 (jag har aldrig gått på Yoga så jag följer instruktioner på Youtube och för denna följer jag 6:25-7:25 https://www.youtube.com/watch?v=2HLE7WMysM8

TIPS! Filma dig själv och jämför dig mot tjejen i videon ovan. Jättesvårt annars att se om man gör rätt.

d.     Sitt på huk igen (30 sek)

 hukjpg

3.       Bäddar sängen Kan tyckas vara underligt att ha med på morgonrutinlistan, men jag tänker så här (och det har funkat mer än en gång): om allt skiter sig under dagen och inget blev som jag tänkt eller planerat varken privat eller på jobbet så kan jag, trots allt okontrollerbart kaos under dagen, se på min snyggt och prydligt bäddade säng på kvällen och tänka att ”jag bäddade i alla fall sängen – det lyckades jag med.” Ja, en del som läser detta skrattar säkert åt detta, men innan ni dömer ut det så ber jag er prova.