Träna styrka är bra när man är över 40. Att träna allt-möjligt är bättre.

Att träning är bra vet vi alla, men en fälla många går i är att göra samma sak hela tiden. Gå till samma gym och göra samma övningar på samma tid vecka ut och vecka in. Missförstå mig rätt nu, ALL träning är av godo, men som med det mesta blir även träning bättre om man varierar den. Inte minst är det roligare att göra olika saker. Både muskler, sinne och kropp ska utmanas och gärna progressivt överlastas så några tankar om det kommer här.

 

Själv försöker jag variera mig så mycket jag kan och vad exakt beror på tillgänglig tid, utrustning samt säsong. Styrketräning är grunden i all min träning, men skulle jag bara styrketräna så skulle jag tröttna till slut. Nu kör jag ju mest crossfit (mer om det senare) och det i sig är varierande, men även annat behövs. Saker utan vikter, tidtagning och maxpuls. Eller ja, maxpuls kan det bli ändå :) En typ av träning jag gärna gör på sommarhalvåret är mountainbike och gärna downhill. En hyfsat teknisk bana räcker dock väl. Funkar även att cykla på "platt" skogsväg/skogsstig. Då jag spenderar mina somrar på Gotland och specifik i närheten av Slite så har jag tillgång till Gotlands bästa MTB-banor som finns i just Slite. Gotland Bike Park är 200 km uppmärkta spår och lagom utmanade. Är för övrigt Svenska cykelförundets officiellt träningsanläggning. Finns massor av roligheter på spåren. Bland annat cyklar man över en hängbro över ett kalkstensbrott (ca 30 meter över marken) och där stannar många och tar kort, så även jag.

 mtb-slite - Copyjpg

Så är ni på Gotland och i närheten av Slite och är sugna på MTB så hyr cykel hos Gotland Sports Academy och kör ett par timmar. Riktigt roligt, alla kan göra det och jättebra träning både för konditionen och för musklerna och då inte bara benmusklerna. Krävs en del bålstyrka för att hantera en cykel, speciellt om det är på kuperade skogsstigar.

 

Andra sommarsporter jag kan personligen rekommenderar är:

Vågsurfning: galet svårt stundtals, men när man väl kommer upp på brädan...ja, vad kan jag säga. Bästa känslan x100. Får du chans att testa så gör det. Lämpar sig lika bra för gammal som ung. Tränad som otränad, men givetvis har du som tränad bättre förutsättningar. Har du noll balanssinne så kommer det bli extremt svårt. PS: det går att vågsurfa på Gotland, just sayin’


Löpning: större delen av min aktiva träning mellan jag var 20-35 år bestod av löpning. Min kropp är byggd för löpning (lång och smal), men efter 15 års nötande mil efter mil så tröttnade jag. Numera springer jag bara på sommaren och helst utomlands med att havsbad som avslut. Är det för kallt för shorts så ingen löpning för mig. Roligast med löpningen var att vara med och "tävla". Är väl inte direkt tävling när man är med på Lidingöloppet, Stockholm maraton, Götajoggen, Blodomloppet och liknande där tusen och åter tusen deltar, men tekniskt sett är det tävling. Hade jag någon talang för löpning? Inte direkt, min största talang var (och är fortfarande) att jag kan plåga mig länge och hårt. Det är i den så kallade ”röda zonen” som jag trivs bäst. Min bästa tid är 62 min på 15 km om nån undrar och just den tiden är jag nöjd med, men det var ingen tid jag upprepade. Bästa tiden på 5 km är 18 min blankt i hård terräng (har aldrig sprungit på bana). Bästa tid på Lidingöloppet är ca 2:30. "Silvertid" på Lindingöloppet är 2:15 så långt ifrån. Silvertid innebär att dom som klarar den tiden får en finare medalj (silverfärg). Alla andra får en bronsfärgad medalj. Jag har bara brons, men gråter inte silvertårar.

 

Vad finns det mer att syssla med på sommaren? Finns förstås massor, men min bästa rekommendation är: träna ute. Hela sommaren styrketränar jag på ett utegym i Slite. Inget sånt gym med "maskiner" gjorda av trä, utan ett faktiskt utegym med vikter, skivstänger, hantlar etc. Helt gratis och 20 meter från havet så bada av sig svetten kan man göra också. Jo, en sak till: stand up paddle. Grym coreträning. Stand-up-vaddå? Se video här som förklarar .

Att leka med sina barn är det, tror jag, många som underskattar hur bra träning det kan vara. Kan vara vad som helst. En timme på en lekplats, vara med och springa efter en fotboll, klättra i träd (SJUKT jobbigt!), bara springa och hoppa i skogen. Eller som man säger "fri hopp och lek".

 

Som gammal hockeyspelare så gillar jag att åka skridskor så på vintern blir det en hel del tid i rinken på skridskorna. Helst med klubba och puck, men bara skridskor funkar också. Det kan bli rejält jobbigt att tex köra intervallpass på is. En annan vinteridrott jag kör är längdskidor. Det är förvisso inte min favorit, men maken till allsidig träning får man leta efter. Inte många delar av kroppen som får vila när man åker längdskidor. Allra minst lungorna, men som med allt annat så blir det inte jobbigare än vad man gör det till. Att åka på en tur med längdskidor en vacker vinterdag i februari med temperatur på cirka -5 grader är en helt fantastisk naturupplevelse. Sen att jag personligen ändå brakar på i 180 är en sak. Jag njuter då dubbelt. Testa gärna längdskidor! Det är grymme-bra träning som sagt. Går även att träna stakning inomhus via en sådan här maskin.

 Stakmaskin-Concept2-SkiErg1-1024x756jpg

Stakträning är bålträning delux och det räcker med 10 min. Tro mig när jag säger att 10 min räcker…