Uppvärmningspost om uppvärmning passar ju :)

Satt och funderade ett tag på vad jag skulle skriva som första inlägg. Sen slog det mig att det såklart måste bli en post om vikten av uppvärmning som uppvärmning i bloggen. För om man är 40+ så är det otroligt viktigt att värma upp. När jag skriver "otroligt viktigt" så menar jag verkligen det. Om du inte värmer upp i den här åldern innan du börjar träna så kommer du bli skadad förr snarare än senare. Tro mig, jag har gjort missen själv flera gånger. Uppvärmning är som all träning individuell. Detta är två olika enkla uppvärmningar jag kör just nu:

Uppvärmning 1
  1. xx st armhävningar
  2. xx st knäböj
  3. xx st sit ups
  4. xx st pull ups/chins ups
  5. xx st rygglyft
Jag skriver "xx st" då antalet du väljer att göra är upp till dig. Personligen gör jag 50 stycken av varje. Ja, även 50 stycken pull ups :-) Lugn bara, det är inget man river av som nybörjare så känns ingen stress över det. Gällande tekniken i det olika delarna så är det ingen raketvetenskap när det gäller uppvärmning. Det finns givetvis både bättre och sämre sätt att tex göra en armhävning eller en pull up, men för uppvärmning handlar det om att få upp flåset samt "väcka kroppen" och helt enkelt tala om för kroppen att "nu snart kommer jag panga på med tyngre vikter så var beredd".

Uppvärmning 2
Rodd 5 min.
Ja, inte svårare än så. Hitta en roddmaskin och ro i ett tempo du orkar med i 5 minuter utan att flåsa ihjäl dig. Varför är detta en bra uppvärmning? För att rodd är en grymt bra helkroppsövning. INGET vilar under rodd och allra minst flåset.

Så här ser en av de vanligaste roddmaskinerna ut och du hittar ofta en roddmaskin på ditt gym. Gör du inte det så bör du överväga att byta gym. Se en bra jämförelsesajt för gym här:  https://gymguiden.com/


rowingMachinePNG

Tekniken förklaras på ett bra sätt här (video):  https://www.youtube.com/watch?v=L3DDYjUOlJg  och här (text):  https://www.wholelifechallenge.com/what-you-need-to-know-to-get-started-indoor-rowing/
(på utrikiska, men kort och effektivt)